Az amerikai Oktatási Minisztérium egy programot dolgozott ki arra, hogy minél hatékonyabban tudják megvédeni gyermekeiket a káros behatásoktól, a lelki vagy fizikai erőszaktól. A program a többoldalnyi írott anyag mellett tájékoztatóul egy videót is készített, amely leginkább a szülőknek ad praktikus tanácsokat, hogyan is védhetnék meg gyermekeiket.
A Minisztérium a szülők mellett a diákokat és a tanárokat is tanácsokkal látja el. Különböző javaslatokat tesznek a tanár-diák, szülő-diák, tanár-szülő közötti problémák megoldására. Mindemellett nagy hangsúlyt kapnak a helyi közösségek. A program sok olyan lehetőséget biztosít a tanároknak, diákoknak és a szülőknek egyaránt, amelyben megismerkedhetnek és összekovácsolódhatnak.
Néhány praktikus tanács a programból:
- A konfliktusok kezelése és értékelése: fontos, hogy a konfliktusokat inkább megelőzzük, és még csírájában fojtsuk el. A megfélemlítések esetében mindez a közösség bevonásával érhető el. Ezekre ad jó válaszokat a www.stopbullyng.gov oldal.
- A támogatás: fontos, hogy a megfélemlítéssel szemben a helyi közösség erélyesen és összezártan lépjen fel, de az is lényeges, hogy a támogatási struktúrák és hálózatok elég kritikusak legyenek önmagukkal szemben hiszen minden gyermek javát kell szolgálniuk és meg kell akadályozniuk a kirekesztést.
A kirekesztés elkerülésére a Minisztérium szakemberei a következő lépéseket ajánlják:
- A konfliktus azonnali leállítása!
- Ha a szülő vagy a pedagógus a helyszínre ér, tudja meg mi történt! A konfliktus leállítása után kezdjen el tájékozódni, hogy mielőbb hatékonyan tudjon segíteni a megfélemlítettnek.
- A gyermek támogatása! Segítse a gyermeket a mielőbbi rehabilitációban, akár saját maga is. Tudatosítsa a gyermekben, hogy ami történt, nem az ő hibája. Emellett segítsen szakemberhez fordulnia.
- A segítő nem kívülálló! Fontos, hogy a gyermek érezze, hogy aki segít rajta az nem idegen ,hanem jó barát.
- A közösség biztosítása és támogatása: a problémák sokszor nem csak helyi jellegűek, hanem állami vagy szövetségi szintre is átterjednek.
- Így vannak szövetségi törvények, amelyek például a faji megkülönböztetést ítélik el, vagy amelyek a gyermekek polgárjogait, vagyis alapjogait védik.
- A hátrányos helyzetű vagy fogyatékkal élő gyermekek gyakran ki vannak téve megfélemlítésnek, ezért a szövetségi és állami törvények ezekre is kitérnek részletesen, de gyakran még az egyéni igényekhez is igazodnak.
- A szövetségi kormány emellett támogatja a diákok önszerveződését, amelyek arra irányulnak, hogy megvédjék megfélemlített társaikat illetve segítséget nyújtsanak a rehabilitációban.